F.A.Q.

Alles over onze service

Waarom moet ik mijn postcode en huisnummer invullen?

Omdat energieleveranciers per regio verschillende tarieveren hanteren is het voor ons belangrijk om te weten in welke regio u woonachtig bent. Op die manier kunnen we u een goed advies geven.

Waarom moet ik mijn huidige leverancier aangeven?

Dit heeft te maken met acties die alleen voor nieuwe klanten gelden en ook natuurlijk met uw huidige tarief. Wanneer u uw huidige leverancier opgeeft, kunnen wij voor u de beste deal vinden.

Wat vul ik in bij jaarverbruik?

Hier vult u in hoeveel stroom en gas u gemiddeld op jaarbasis verbruikt. Deze gegevens vindt u op uw laatste energierekening of op uw tweemaandelijks verbruiksoverzicht indien u over een slimme meter beschikt. Weet u niet zeker hoeveel u heeft verbruikt? Dan kunt u ook uw gezinssamenstelling doorgeven, op basis van gemiddeld verbruik zullen wij vervolgens een schatting maken.

Welk type meter heb ik?

U heeft altijd een enkele of een dubbele meter. Het verschil zit hem in het aantal telwerken. Ziet u meer dan 1 telwerk? Dan heeft u een dubbele meter. Indien u maar 1 telwerk heeft dan beschikt u over een enkele meter

Vragen over energie

Waar kan ik mijn zonnepanelen registreren?

De netbeheerder registreert alle aansluitingen en is verantwoordelijk voor de aanleg van de netten en het transport van elektriciteit of gas. Na aanmelding kan de netbeheerder noodzakelijke wijzigingen doorvoeren in het net.

Enkeltarief of dubbeltarief?

Enkeltarief is één tarief. Tegen dat tarief wordt al het energieverbruik afgerekend. Dubbeltarief bestaat uit een normaaltarief en een daltarief. Het daltarief betaalt u ’s nachts, in het weekend en tijdens feestdagen. We noemen dit ook wel daluren.

Het normaaltarief wordt berekend op werkdagen van 7.00 tot 21.00 uur of 23.00 uur. In de ene regio stopt het normaaltarief om 21.00 uur, en in de andere regio om 23.00 uur. De netbeheerder bepaalt of de daluren om 21.00 uur of om 23.00 uur beginnen.

Moet ik btw over de energie belasting betalen?

Het is wettelijk vastgesteld dat een verkoper btw moet heffen over het totaalbedrag dat hij aan de koper vraagt. De consument betaalt daardoor btw over de hele energierekening. Dus ook over de energiebelasting.

Welke energieleveranciers bieden groene stroom?

Er zijn in Nederland steeds meer leveranciers die groene stroom aanbieden. Tijdens het adviesgesprek kunt u aangegeven of u groene stroom wilt. Op die manier krijgt u een aanbieding van een leverancier die groene energie levert.

Over onze diensten

Waarom kiezen voor Gaslichtvergelijkers?

Er zijn veel opties voor u om uit te kiezen wanneer het aankomt op het vinden van een nieuwe energieleverancier. Het is daarom wellicht wat lastig te bepalen welke de beste is. Bij Gaslichtvergelijkers zeggen we echter met trots dat wij op dagelijkse basis veel mensen gelukkig maken met onze scherpe deals. Daarnaast maken wij gebruik van nagenoeg alle energieleveranciers in Nederland om uw aanbod zo breed en scherp mogelijk te maken.

Hoe kan ik jullie bereiken?

Bij Gaslichtvergelijkers doen we altijd ons best om bereikbaar te zijn voor al uw vragen. U kunt ons daarom gemakkelijk bereiken via zowel telefoon als e-mail.

Bel ons op:
023 – 204 40 70‬

Bereikbaar tussen 10.00 uur – 16.00 uur.

Mail ons op:
service@gaslichtvergelijkers.nl

Waarom uw contract vergelijken?

Wij vinden het belangrijk dat mensen voorzien worden van alle informatie alvorens ze een beslissing nemen. Tegenwoordig wordt de consument van alle kanten met informatie bestookt, het is lastig om hier overzicht in te houden. Door onze persoonlijke benadering houden wij het overzicht.

Is het gebruik van een energievergelijker legaal?

Absoluut! Er is niets illigaals aan het gebruik van een energievergelijker. Wij zijn een onafhankelijke partij die zich enkel inzet voor een wereld waarin de consument meer inzicht heeft in de beschikbare opties.

Contracten en overstappen

Aan wie moet ik mijn meterstanden doorgeven als ik overstap?

In het geval van een overstap dient u uw meterstand door te geven aan de nieuwe energieleverancier. Let op, dit kan tot uiterlijk 15 werkdagen na de overstap. Vervolgens zullen de nieuwe en de oude energieleverancier de meterstanden met elkaar communiceren voor het opmaken van de eindafrekening.

Heeft u de standen niet doorgegeven? Dan worden de meterstanden geschat. Dit kan een hogere of lagere energienota ten gevolgen hebben.

Bij wie kan ik energie afnemen?

Elektriciteit en/of gas kan worden afgenomen bij de bestaande energiebedrijven en bij eventueel nieuwe energie leveranciers. Deze hebben echter wel een leveringsvergunning nodig. Alle leveranciers op onze website hebben deze vergunning.

Hoe lang duurt een overstap?

Dit is afhankelijk van uw huidige contract. U kunt over het algemeen uitgaan van een periode van maximaal 6 weken. Dit is een combinatie van 2 weken aan bedenktijd en 4 weken opzegtermijn voor het oude contract. Daarbij dient u echter wel rekening te houden dat dit ook afhankelijk kan zijn van het moment waarop de nieuwe leverancier een switchverzoek indient bij de netbeheerder.

Kan ik overstappen als mijn contract nog loopt?

Het is mogelijk om over te stappen terwijl uw contract nog loopt. Hierbij dient u echter wel rekening te houden met mogelijke boetes voor het voortijdig opzeggen van het lopende contract. Het is derhalve belangrijk om te bepalen of het overstappen ten koste van een mogelijke boete het waard is ten overstaan van het nieuwe tarief.